Dwa kółka i spółka

Aktywność dla wszystkich. Tych wysportowanych i skorych do szaleństw i tych, którzy nie lubią się przemęczać. Jazda na rowerze może sprawić przyjemność i jednym, i drugim.

Dwa kółka i spółkaNiektórzy używają roweru przede wszystkim jako środka transportu – takiego, który się nie spóźnia i zawsze dojedzie tam, gdzie chcemy. Jednak pojazd ten jest przede wszystkim nieocenionym sprzętem dla wszystkich tych, którzy chcieliby się trochę poruszać. Zarówno dla tych „usportowionych”, jak i dla tych, którzy nie są w zbyt dobrej kondycji.

Wszystko jedno, czy ruch ma sprawić, że zrzucimy kilka kilogramów, czy też chodzi o poprawę kondycji i zdrowia – jazda na rowerze da nam i jedno, i drugie. Choć na rowerze jeździć umie niemal każdy, warto przypomnieć sobie kilka podstawowych zasad. I pamiętać o tym, że dobierając odpowiedni sprzęt i ubranie oraz jeżdżąc zgodnie z zasadami rowerowej sztuki, sprawimy sobie większą przyjemność i ograniczymy możliwość wypadków.

Jak dobrać rower
Inny będzie najlepszy dla osób, które planują leśne wycieczki, inny dla tych, które zamierzają jeździć po pagórkach, a jeszcze inny dla typowych mieszczuchów, którzy poruszają się jedynie po rowerowych ścieżkach. Bardzo popularne w ciągu ostatnich kilkunastu lat rowery górskie dla większości z nas nie są wcale najlepszym rozwiązaniem.

Jazda na nich wymaga sporo wysiłku, a ze sporej liczby przerzutek, w jakie są wyposażone, korzystają jedynie nieliczni. I tylko nieliczni potrafią wykorzystać możliwości takiego pojazdu. Osobom, które z roweru chcą korzystać kilka razy w tygodniu albo jedynie w weekendy i w celach rekreacyjnych, wystarczy rower miejski albo rekreacyjny trekkingowy.

reklama

Kolejnym po wyborze roweru krokiem jest dostosowanie go do własnych wymiarów. Rozpoczynamy od ustawienia wysokości siodełka: siadamy na nim, stopę stawiamy na pedale i wypychamy go w najniższe położenie. Jeśli noga jest w tej pozycji lekko zgięta w kolanie, ustawienie jest odpowiednie, jeśli wyprostowana, siodełko powinniśmy nieco obniżyć. Wysokość kierownicy regulujemy po ustawieniu siodełka. Im bardziej wyprostowaną pozycję chcemy zachować w czasie jazdy, tym wyżej względem siodełka powinna się znajdować kierownica.

Zdrowo i bezpiecznie
Aby trening rowerowy przyniósł efekt (poprawił kondycję, pomógł schudnąć), powinniśmy jeździć w miarę regularnie – przynajmniej trzy razy w tygodniu. Jeśli brakuje nam kondycji, zaczynamy od treningów 20-minutowych, a potem stopniowo je przedłużamy. Zaczynamy, jadąc przez 3-5 minut powoli, potem przechodzimy do nieco szybszego tempa.

Nie musimy jeździć bardzo prędko, ale należy pamiętać (szczególnie jeśli zależy nam na zrzuceniu kilku kilogramów i poprawie kondycji), by pedałować w równomiernym rytmie. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób ustawiamy stopę na pedale. Pamiętajmy, że jego oś powinna przechodzić dokładnie pod śródstopiem, błędem jest opieranie stopy na pedale palcami stopy albo piętą. Stopa powinna też być ustawiona przodem do kierunku jazdy, nie należy przekręcać jej na boki.

Do jazdy na rowerze musimy mieć odpowiedni strój. Przede wszystkim należy jeździć w sportowych butach z podeszwą o dobrej przyczepności. Buty na jakimkolwiek obcasie, a nawet płaskie płytkie czółenka są w tym sporcie (nawet traktowanym rekreacyjnie) nie do zaakceptowania, a jeżdżenie na rowerze w takim obuwiu grozi wypadkiem. Spodnie „na rower” powinny mieć wąskie nogawki i żadnych zwisających troczków ani innych elementów, które mogłyby się na przykład wkręcić w łańcuch albo o coś zaczepić. To samo dotyczy góry stroju. Z tych samych względów, wybierając się na rowerową wycieczkę, nie zakładajmy na szyję długiego szalika.

Sporo się ostatnio mówi o konieczności jazdy w kasku rowerowym. Dotyczy to zwłaszcza dzieci i młodzieży, jednak nawet jeśli już dawno skończyliśmy 18 lat, ale chcemy jeździć nieco szybciej albo drogą, po której poruszają się także samochody, warto kask założyć. Specjaliści twierdzą, że takie nakrycie głowy jest niezbędne każdemu rowerzyście, bo nawet przy niewielkiej prędkości może się przydarzyć upadek.

Typy rowerów
Rower szosowy, czyli wyścigówka – przeznaczony do sportowej jazdy po twardym podłożu (asfalcie). Jego koła mają średnicę 28 cali, a opony są wąskie i gładkie. Na takim rowerze (i twardym podłożu) można rozwinąć największą szybkość.
Rower górski – przeznaczony dla osób, które zamierzają pokonywać wzniesienia. Ma koła o średnicy 26 cali, a opony są grube i mocno bieżnikowane – dostosowane nawet do jazdy po terenie piaszczystym, błotnistym czy kamienistym.
Rower trekkingowy – nieco podobny do roweru górskiego, ale bardziej uniwersalny, bo dostosowany także do jazdy po twardym podłożu. Jego koła mają zazwyczaj średnicę 28 cali.
Rower miejski – od rowerów do jazdy w terenie różni się przede wszystkim tym, że jeździ się na nim w innej pozycji. Siodełko roweru miejskiego jest umieszczone niżej niż w rowerach do jazdy sportowej.


Magda Patryas

Źródło: Wróżka nr 4/2010
Tagi:
Już w kioskach: 2020

Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

sklep.astromagia.pl